Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Jsem dopravce a můj řidič taxislužby vezl zákazníka - cizince (v reálu šlo o kontrolu z Magistrátu hlavního města Prahy, ale to nevěděl). V úvodu řekl zákazník cílové místo a ptal se na cenu (anglicky a šlo o rušné místo) a řidič cenu odhadl na 580 Kč. Řidič zapnul taxametr a vyjel.

V průběhu cesty ho zákazník upozornil, že jede jinam (šlo o omyl, řidič se skutečně spletl a přeslechl - Arbesovo náměstí x Ortenovo náměstí). Řidič si uvědomil chybu, otočil se a jel na správné místo. Na taxametru byla částka 416 Kč a ta byla správná a odpovídající (odpovídala ujetým km, ceně za km i ceně za čekací dobu i nástupní sazba a řidič vydal zákazníkovi účet). Řidič vědom si svého pochybení ale nepožadoval 416 Kč, ale pouze 100 Kč. Špatně porozuměl cílové místo a tím zákazník ujel více km, než by bylo původně nutné. Kdyby si řidič řekl o 416 Kč, de fakto by došlo k poškození zákazníka, protože tolik km řidič ujet neměl. Magistrát hlavního města Prahy toto ohodnotil jako předražení a dostala jsem jako dopravce pokutu 40.000,-. Se zdůvodněním, že když si řidič před jízdou řekl o 580 Kč, tak porušil zákon a kdyby mu zákazník tuto cenu zaplatil, tak by došlo k předražení, konkrétně o 164. Kdyby došlo k předražení, tak je to porušení zákona a proto tato pokuta. Na morální aspekt, správné jednání řidiče a reálně zaplacenou cenu 100 Kč vůbec nebylo přihlédnuto. Bohužel i po odvolání zůstav stav neměnný a pokuta mi byla opětovně a se stejným zdůvodněním uložena znovu a v této výši.
Je toto právně správné a v krajním případě, je pokuta zpět vymahatelná soudně? Přijde mi to úplně postavené na hlavu a naprosto postrádající logické uvažování a individuálnost případu. Děkuji a s pozdravem, Irena.

ODPOVĚĎ:
Provozování taxi služby je upraveno především v zákoně č. 111/1994 Sb. , o silniční dopravě.
Na základě tohoto zákona je provozovateli taxi služby (dopravci) uloženo značné množství povinností, např. povinnost, aby v taxametru byly nastaveny údaje a hodnoty odpovídající skutečnosti, řidič taxislužby řádně obsluhoval taxametr a zajistil zaznamenání skutečného průběhu přepravy, řidič taxislužby ihned po ukončení přepravy pořídil jako výstup z tiskárny taxametru záznam o přepravě apod. (blíže viz ust. § 21 a násl. tohoto zákona).
Nicméně i při porušení některé povinnosti dopravcem (provozovatelem taxi služby) je nutné při uložení sankce přihlédnout ke konkrétním okolnostem případu a tyto okolnosti promítnout do uložené sankce a její výše. V této souvislosti mělo být přihlédnuto právě i k okolnostem Vašeho případu.
Vzhledem k tomu, že jste vyčerpal všechny řádné opravné prostředky (odvolání), můžete se proti uložení pokuty bránit v rámci žaloby podané ve správním soudnictví podle zákona o soudním řízení správním (naleznete zde: https://portal.gov.cz/app/zakony/?path=/portal/obcan/). Jedná se o žalobu proti rozhodnutí správního orgánu upravenou v ust. § 65 a násl. tohoto zákona. Žalobu je možné podat do dvou měsíců od doručení rozhodnutí (posledního - odvolacího) v této věci.
Samotné podání žaloby ovšem nemá vliv na vykonatelnost uložené pokuty, tedy i přesto, že podáte žalobu proti danému rozhodnutí o uložení pokuty, podáním žaloby se toto rozhodnutí neruší, a pokuta je vymahatelná. Nicméně v případě zrušení napadeného rozhodnutí by Vám byla vrácena.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.