Kde požádat o kontrolu příčiny kontaminace zdroje vody koliformními bakteriemi - studna, studniční voda v chatové oblasti
- Uložil(a): Mgr. Lukáš Mohyla (právník)
- Kategorie: Správní řízení a rozhodnutí
Prosím o právní konzultaci stran kontaminace zdroje pitné vody koliformními bakteriemi. Mám rekreační chatu v zahrádkové osadě v jedné nejmenované obci za Hradcem Králové. Osada se začala stavět v rohu lesa před asi tři a čtyřiceti lety (cca 1975). První WC bylo suché, asi padesát metrů za oplocením v lese.
Toto WC je minimálně třicet let (od cca 1978) v nepoužívatelném stavu, někteří zahrádkáři se z něj udělali černou skládku odpadků. Pravdou je, že toto WC stojí cca šedesát metrů od stávající vrtané studny. Používalo se v době výstavby osady, kdy vrtaná studna ještě neexistovala a používala se voda z asi tří ještě funkčních studní kopaných s ruční pumpou. Druhé WC bylo také suché, ovšem v nejvzdálenéjším místě od současného zdroje vody - vrtané studny, nějakých 230 - 250 m. Je také nepoužívané, vedle něj stojí WC ve zděné budově s kdovíjak ošetřeným, ale alespoň betonovám septikem se sedimentační jímkou. Stávající vrtaná studna je minimálně čtyřicet metrů hluboká, podloží tvoří jíl a slínovec. Vrt je vyzbrojen ponorným čerpadlem, které je napojeno přes vodárnu do vodovodního řadu, který je rozveden ke všem, asi šedesáti osmi zahrádkám. Vody byla primárně určena k zalévání, ale byla určitě 35 let pitná a to v minimálně v kvalitě "kojenecké vody". Tuto vodu jsme si leta vozili v kanystrech k pití domů, neboť chlorovaná tvrdá královéhradecká voda není žádný zázrak. Změnou režimu po r. 1989 vznikla v osadě spousta neohlášených a nezkolaudovaných staveb. Mnozí zahrádkáři si ale svévolně začali budovat nevyhovující septiky. Vím o zahrádce, kde jsou napůl v zemi, napůl ve stráni pod navezeným terénem zakopané dvě plastové nádrže od kdovíčeho, které jsou používané jako septik. Vím o zahrádce, kde je zakopaný plastový septik bez stavebního povolení nebo ohlášení. Vím o zahrádce, kde jsou splašky z mytí nádobí a odpad z pračky vypouštěny do drenážního příkopu v lese (??? !!! ). A také nevím, jak řeší zahrádkáři, kteří v osadě bylí celoročně - a není jich málo - fekálie z WC, odpad z myčky nádobí, dřezu, sprchy a umyvadla, pračky. Fekální vůz jsem v osadě nikdy neviděl. Znám zahrádkáře, který "řeší" přepadovou jímku za sedimentační jímkou čerpáním splašek do volné přírody s tím, že "si s tím déšť a příroda poradí". Stávající vrtaná studna vč. vodovodního řadu je několik let v důsledku výše popsaného kontaminovaná koliformními bakteriemi neurčených rodů, vodu k pití, ale i mytí nádobí. Dnes (25.08.2018) si, po čtyřiceti letech, vozíme z kanystrech z Hradce Králové zpátky (což je paradox). Z vedení osady zní věty typu "to je od hnojení z pole" apod. Pravdou je, že osada je na stráni a na druhé straně stráně je bývalé JZD, kde byl obří kravín, vepřín a pole. Za ČSSR se hnojilo vším možným vč. dusíkatých hnojiv, vyvážela se močka, letecky se práškovalo - a vodě nic nebylo. Z původního kravína se udělal vepřín, starý vepřín je zrušený a místo polí stojí také pole, ale solární. Mám v úmyslu obrátit se, ve stávajícím nevyhovujícím stavu, na nějaký úřad (nějaké kontrola životního prostředí, KHS, nevím, co všechno existuje? ) s podnětem ke kontrole, protože toto je stav, který nevznikl sám od sebe, ten někdo způsobil a je za něj někdo odpovědný. A ten nebo ti, co jsou za něj odpovědní, by za něj měli nást následky a měli udělat všechno pro to, aby zdroje znečistění byly nalezeny, odstraněny nebo zabezpečeny a aby se čtyřicet let pitná voda opět dala pít. Nejsem typ člověka, který někam píše anonymně, ale chci podání zabezpečit a zajistit tak, aby kromě úřadu neexistovala možnost zjistit identitu podatele - jsme v Česku a "každý máme svého fizla". Určitě existuje způsob, jak podání popsat a co konkrétního (nějakou větu typu "nepřeji si uvést svou identitu" a "přeji si být informovám o výsledu vyřízení podnětu"), aby k tomu nedošlo. Prosím o Váš názor, kam podnět ke kontrole poslat, aby se tím někdo zabýval, jak zabezpečit identitu a jak zajistit, abych se dozvěděl o výsledku kontroly. Děkuji, Karel
ODPOVĚĎ:
Na dotazy odpovím ve Vámi zvoleném pořadí:
1/ Kam podnět podat:
V tomto ohledu můžete kontaktovat především místně příslušnou krajskou hygienickou stanici, vodoprávní úřad, orgán ochrany životního prostředí a stavební úřad (poslední tři jmenované naleznete na místně příslušném městském úřadě). Některé úřady umožňují podávat podněty (například k provedení kontrol) prostřednictvím svých webových stránek.
2/ Jak zabezpečit identitu:
Je podstatné, zda hodláte podat podnět (podněty) anonymně či pod svým jménem.
Budete-li vystupovat anonymně, nebude samozřejmě možné, aby Vás oslovený úřad vyrozuměl o tom, jak s Vaším podnětem naložil, popř. s jakým výsledkem byla provedena kontrola (jednoduše proto, že předmětný úřad nebude vědět, že podnět jste podal právě Vy). Úřady nejsou v takových případech povinny informovat anonymního autora podnětu prostřednictvím úřední desky či webových stránek, jednalo by se ostatně o mechanismus poměrně absurdní.
I pokud byste však podal podnět anonymně, existuje šance, jak se o výsledku (případně) provedené kontroly dozvědět. Mám na mysli využití práva na svobodný přístup k informacím.
Podle zákona o svobodném přístupu k informacím jsou orgány veřejné správy povinny poskytovat na dožádání (mimo jiné) informace, které vznikly činností těchto orgánů při plnění jejich úkolů v rámci kontrolní, dozorové, dohledové nebo obdobné činnosti prováděné na základě zvláštního právního předpisu. Informace o kontrolní činnosti mohou mít podobu kontrolního zjištění, závěrů kontroly, uložených opatření k nápravě apod.
Na tomto místě je však nutné upozornit, že žádost o poskytnutí informací nemůže být podána anonymně. Rozhodnete-li se zjistit výsledek kontroly prostřednictvím zákona o svobodném přístupu k informacím, bude nutné, abyste se na předmětný úřad obrátil s žádostí o poskytnutí informací vlastním jménem (v takovém případě však nebude Vaše jméno figurovat ve správním/kontrolním spise, takže souvislost mezi anonymním podnětem a Vaší žádostí o poskytnutí informací nebude dána).
Některé úřady informují o své kontrolní činnosti pravidelně na svých webových stránkách, je proto možné, že při troše trpělivosti byste se mohl o výsledku kontroly dozvědět i tímto způsobem. Je však zároveň možné, že takto zveřejňované informace budou pojaty obecně či natolik zkratkovitě, že o výsledku konkrétní kontroly se nedozvíte nic bližšího.
Pokud byste se naopak rozhodl podat podnět pod vlastním jménem, bude ochrana Vaší identity přesto zachována. Pokud totiž na základě Vašeho podnětu zahájí předmětný správní orgán kontrolu, uplatní se § 22 kontrolního řádu. Dle tohoto ustanovení platí, že z nahlížení do spisu jsou vyloučeny dokumenty nebo jejich části, z nichž lze zjistit totožnost osoby, která podala podnět ke kontrole. Je tedy úkolem předmětného úřadu, aby nebyla Vaše totožnost vyzrazena komukoli, kdo by nahlížel do správního/kontrolního spisu.
Své přání na ochranu Vaší identity můžete samozřejmě v podnětu výslovně zdůraznit, tzn. že můžete uvést, že si nepřejete, aby byla Vaše totožnost komukoli sdělována či aby byly komukoli zpřístupňovány dokumenty, z nichž je Vaše totožnost zjistitelná.
3/ Jak se dozvědět o výsledku kontroly:
V tomto ohledu je důležité rozlišovat, zda je (má být) předmětný úřad povinen Vás informovat o tom, a/ jak s Vaším podnětem naložil, nebo b/ jak dopadla kontrola (pokud nějakou kontrolu na základě Vašeho podnětu zahájil).
Důležitým ustanovením je v této souvislosti § 42 správního řádu, dle něhož je správní orgán povinen přijímat podněty, aby bylo zahájeno řízení z moci úřední. Pokud o to ten, kdo podal podnět, požádá, je správní orgán povinen sdělit mu ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy podnět obdržel, že řízení zahájil, nebo že neshledal důvody k zahájení řízení z moci úřední, popřípadě že podnět postoupil příslušnému správnímu orgánu.
Pokud o to tedy v podnětu výslovně požádáte, měl byste být předmětným úřadem do 30 dnů od podání podnětu informován o tom, jak bylo s Vaším podnětem naloženo (platí samozřejmě pro případ, že podnět podáte pod svým jménem). Většina správních orgánů informuje autory podnětů o tom, jak s nimi bylo naloženo, i bez výslovné žádosti (na to však nelze samozřejmě spoléhat).
Co se týče podání informace o tom, jak případná kontrola dopadla, dovolím si úvodem sdělit několik základních informací o kontrolách. Kontrola je postupem zahajovaným výhradně z úřední povinnosti, tzn. že záleží na posouzení kontrolního orgánu, zda kontrolu zahájí či nikoli (na zahájení kontroly tak nemá nikdo právní nárok).
Správní ani kontrolní řád nestanoví kontrolnímu orgánu povinnost vyrozumět autora podnětu o výsledku kontroly (tuto povinnost stanoví pouze některé zvláštní právní předpisy). Je však pravdou, že většina správních orgánů podá autorovi podnětu nejen informaci o tom, jak bylo s podnětem naloženo, nýbrž po skončení kontroly i zprávu o tom, jak kontrola dopadla (dle názoru veřejného ochránce práv se jedná o znak dobré správní praxe). V tomto ohledu by bylo vhodné, abyste v podnětu o podání této informace výslovně požádal.
Pokud by Vám správní orgán i přes Vaší výslovnou žádost nesdělil, jak kontrola dopadla, bude možné, abyste se této informace domohl pomocí zákona o svobodném přístupu k informacím (jak uvádím výše).
_______________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 106/1999 Sb. , o svobodném přístupu k informacím
zákon č. 255/2012 Sb. , o kontrole (kontrolní řád)
zákon č. 500/2004 Sb. , správní řád
O výsledku kontroly se nedozvíte, pokud se neidentifikujete. Žádný úřad nebude dohledávat, kdo podnět podal, aby mu mohl oznámit, jak s ním bylo naloženo, není přípustné ani nějaké oznamování o výsledku prostřednictvím úřední desky apod. Nicméně by se měl zabývat i anonymním podnětem, protože ty jsou ve většině případů oprávněné. Podnět můžete podat na vodoprávní úřad, krajskou hygienickou stanici i stavební úřad.
► Stránka obsahuje odpověď na tato témata:
- Znečištění podzemní vody a anonymní udání občana na zdroj kontaminace (splašková jímka, suché WC) - musí se úřad takovým podnětem zabývat?