Počet stránek ve webu: 43.470

Vyberte  Přehled dotazů
Součet všech návštěv online chatu poradny: 3.174.879

Zaměstnavatel nezapočítává dobu přípravy pracoviště do pracovní doby - jak se bránit?

Odesláno: 
Otevřeno 1708 x
1 odpověď
 
Zákoník práce definuje pracovní dobu jako Dobu, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat pro zaměstnavatele práci a doba, v níž je zaměstnanec na pracovišti připraven k výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele. Pracuji ve firmě, kde je nutné před zahájením provozu v 7 hod pro veřejnost zprovoznit přístroje, dále tyto přístroje připravit, zapnout počítače, připravit materiál, který se musí donést ze skladu apod. Práce cca na 30 minut. Zaměstnavatel tvrdí, že pracovní doba je 7-15,30 hod. Odvolává se na Zákoník práce, konkrétně na část v definici pracovní doby: "zaměstnanec musí být připraven k výkonu práce dle pokynů zaměstnavatele." Chce tedy po zaměstnancích, aby bylo pracoviště připravené, ale tato příprava se dle něj do pracovní doby nepočítá. Cítíme zde rozpor ve výkladu. Na jedné straně: výkon práce pro zaměstnavatele na straně druhé připravenost k výkonu práce dle pokynů zaměstnavatele. V prac smlouvách máme pouze rozsah práce v počtu 40 hod týdne. Přesčasy tedy počítá až po 15,30 hodině. Čas od 6,30-7 hod nám nezapočítává do pracovní doby. Přitom je nezbytně nutné pracoviště připravit než se v 7 hod otevře pro veřejnost.
Má zaměstnavatel pravdu? Děkuji za odpověď.
 
Dobrý den,
dle ust. § 78 odst. 1 písm. a) zákona č. 262/2006 Sb. , se pro účely úpravy pracovní doby a doby odpočinku považuje za pracovní dobu doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat pro zaměstnavatele práci a doba, v níž je zaměstnanec na pracovišti připraven k výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele. Tedy de iure se nazývá dobou, v níž je zaměstnanec na pracovišti zaměstnavatele připraven k výkonu práce podle pokynu zaměstnavatele a zahrnuje se nyní do pracovní doby. Tedy jakákoli činnost související výkonem práce a to připravení pracoviště, připravení materiálů atd. patří do pracovní doby bez ohledu na to, jak to zaměstnavatel pojmenovává. Tedy jednání Vašeho zaměstnavatele je v rozporu se zákoníkem práce, a pokud Vám tuto činnost nezahrnuje do pracovní doby, tak ji nejste povinna vykonávat, neboť za práci pro zaměstnavatele Vám náleží odměna.
Projednejte se zaměstnavatelem Vaše pracovní podmínky, a pokud bude nadále trvat na svém názoru, chtějte, aby Vám to upravil písemně v pracovních podmínkách a následně se obraťte na příslušný inspektorát práce nebo odborovou organizaci (pokud je zřízena). Na inspektorát práce se můžete obrátit, i když dané pokyny zaměstnavatele nejsou nikde upraveny.