Ano, pokud smlouva výslovně stanoví, že pokud se pronajatý prostor stane nezpůsobilým k užívání bez zavinění nájemce, může být smlouva vypovězena k poslednímu dni měsíce, pak jste v právu a výpověď by měla být platná.
Jak argumentovat vůči pronajímateli?
- Odkaz na smlouvu – V reakci na jejich odmítnutí jim napište, že výpověď je v souladu s článkem IX. smlouvy.
- Dokumentace nefunkčnosti topení – Přiložte důkazy o opakovaných pokusech o opravu (e-maily, zprávy od opravářů, fotografie teploměru apod.).
- Právní stanovisko – Upozorněte, že nefunkční topení představuje zásadní vadu, která činí prostor nezpůsobilým k užívání. Podle § 2208 občanského zákoníku (zákon č. 89/2012 Sb.) má pronajímatel povinnost zajistit, aby prostor byl způsobilý k užívání. Pokud tak nečiní, nájemce může požadovat slevu na nájemném nebo nájem ukončit.
- Upozornění na právní kroky – Pokud pronajímatel nebude akceptovat výpověď, pohrozte, že se obrátíte na právníka a budete vymáhat slevu na nájmu či náhradu škody.
Co dál?
- Pokud bude pronajímatel nadále odmítat výpověď, zvažte právní pomoc od advokáta. (advokatikomora.cz)
- Po 31. 1. 2025 již nemusíte prostor užívat ani platit nájemné, pokud jste postupovali dle smlouvy.
- V případě sporu se můžete obrátit na právníka nebo Českou obchodní inspekci (pokud se jedná o spotřebitelský vztah).
V případě zájmu Vám i já jako advokát mohu nabídnout právní služby, ev. se obraťte na www.AdvokatiKomora.cz