7.6.2024 jsem zakoupil osobní automobil. Z důvodu, že původní majitel neprojevil součinnost, došlo k přepisu vozidla na moji osobu dne 7.8.2024, pojištění jsem uzavřel dne 6.8.2024. Mezitím došlo k ukončení pojistky ze strany původního vlastníka (provozovatele) a vzniklo období bez pojištění od 29.6 2024 - 5.8. 2024 (38 dní). ČKP mě určila jako provozovatele vozidla na základě kupní smlouvy, kterou jim poskytl původní vlastník a požaduje úhradu příspěvku. Je takový požadavek oprávněný? Citace zákona, který sama ČKP uvádí v poučení k výzvě:
Zákon č. 30/2024 Sb.
Zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla
§ 6
Povinnost pojištění odpovědnosti
(2) Má se za to, že provozovatelem registrovaného vozidla je ten, kdo je provozovatelem tohoto vozidla podle zákona upravujícího podmínky provozu vozidel na pozemních komunikacích.
§ 45
Příspěvek Kanceláři za dobu bez pojištění odpovědnosti
(2) Provozovatel tuzemského vozidla zaplatí Kanceláři příspěvek za každý den porušení povinnosti podle § 6 odst. 1 a paušální náklady spojené s mimosoudním uplatněním práva na příspěvek.
Zákon č. 56/2001 Sb.
§ 2
(15) Provozovatelem silničního vozidla je osoba, která je v registru silničních vozidel zapsána jako vlastník tohoto vozidla, není-li jako jeho provozovatel v registru silničních vozidel zapsána jiná osoba.
Kdo je tedy v tomto případě povinen uhradit příspěvek ČKP za nepojištěné období? Citované zákony pracují pouze s pojmem provozovatel nikoliv vlastník jako dříve a definují kdo je provozovatel. Děkuji za odpověď.
Kdo platí příspěvek ČKP do doby než nový provozovatel je zapsán v registru vozidel?
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. Lukáš Mohyla (právník)
- Kategorie: Pojišťovny, pojištění
- Zobrazení: 48
Ve Vašem případě je důležité, zda se hodláte proti požadavku ČKP bránit či nikoli – je totiž nesporné, že v nepojištěném období jste s předmětným vozidlem fakticky disponoval Vy.
Je pravdou, že všechny Vámi citované právní předpisy pracují s pojmem „provozovatel vozidla“, kterým je subjekt zapsaný v registru silničních vozidel (ve Vašem případě tedy prodávající). Na tomto základě byste proto mohl vybudovat svou obranu – tzn. že byste mohl na výzvu ČKP odpovědět a tvrdit, že v nepojištěném období jste nebyl provozovatelem předmětného vozidla, jelikož v registru silničních vozidel figuroval někdo jiný.
Jedním dechem je však nutné dodat, že judikaturou Nejvyššího soudu bylo nedávno dovozeno, že za provozovatele lze považovat i toho, kdo s vozidlem fakticky nakládal (tedy bez ohledu na to, kdo byl v danou dobu zapsán v registru silničních vozidel). Konkrétně lze odkázat na rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 29. 6. 2022, sp. zn. 25 Cdo 1064/2021, v jehož rámci dospěl soud k závěru, že:
„neodpovídá-li zápis provozovatele skutečnému stavu věci a právním poměrům ohledně vozidla, může mít postavení provozovatele i v rejstříku nezapsaná osoba, má-li ve skutečnosti k vozidlu taková práva a oprávnění, jež jí umožňují s ním v dostatečně širokém rozsahu disponovat, užívat ho ke své činnosti a vlastním jménem jej fakticky provozovat“
Závěry tohoto rozsudku byly následně Nejvyšším soudem v dalších rozhodnutích citovány. Je pravdou, že výše citovaný rozsudek Nejvyššího soudu se zabýval povinností hradit náklady na odtah vozidla, dle mého názoru jsou však jeho závěry použitelné i v případě povinnosti hradit ČKP příspěvek.
Na tomto místě se sluší ještě poukázat na (Vámi rovněž citovaný) § 6/2 zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, dle něhož platí, že:
„Má se za to, že provozovatelem registrovaného vozidla je ten, kdo je provozovatelem tohoto vozidla podle zákona upravujícího podmínky provozu vozidel na pozemních komunikacích.“
Sousloví „má se za to“ uvozuje tzv. vyvratitelnou právní domněnku – tzn. že tímto ustanovením zakotvené pravidlo není absolutní, nýbrž platí pouze tehdy, není-li prokázáno něco jiného.
______________________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
- zákon č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla